De Grenskoerier 30 juni 2010

Tjoeke Tjoeke zorgt voor leven in de brouwerij op station Maarheeze

MAARHEEZE – Het lijkt erop dat de pessimisten ongelijk hebben gehad: wéér een hele groep reizigers verlaat de trein op het kersverse station. En dat gaat de hele dag zo, stelt de uitbaatster van Tjoeke Tjoeke, het gezellige eettentje dat een plaats veroverd heeft tegenover de bus- en taxistandplaatsen. Ze wijst op de vele fietsen en geparkeerd staande auto’s. Inderdaad, het stationnetje van Maarheeze bruist van het leven en daar profiteert natuurlijk ook Tjoeke Tjoeke van.

Als iemand het allemaal goed bij kan houden dan is het degene die van 's morgens negen tot 's avonds zes uur in deze houten verkoopunit staat. Een perfecte plek. Niet alleen treinreizigers komen een hartige hap of gewoon iets lekkers halen, ook fietsers en wandelaars onderbreken hun tocht graag even. En niet te vergeten de vissers van 't Tipke, de jeugd die van school komt en de werknemers van het industrieterrein.

Tjoeke Tjoeke is dan ook voor het station Maarheeze wat Robben voor het Nederlands elftal is: de slagroom op de taart. Een mooie nieuwe houten unit met daarnaast een paar tafeltjes met stoeltjes zodat men op z’n gemak van een versnapering kan genieten. Alles wat men er koopt, verzekert de verkoopster ons, is vers. Vers afgebrakken broodjes met kaas, ham of een eitje, een kop koffie of een frietje, een colaatje of een ijsje, Tjoeke Tjoeke heeft het allemaal! En hebben ze het niet en is er wél behoefte aan dan zorgen ze dat het er komt.

Momenteel wordt de unit nog elke dag gebracht en 's avonds weer opgehaald. Zodra men elektriciteit heeft blijft Tjoeke Tjoeke permanent op het station staan. Met de openingstijden wordt momenteel nog een beetje gepionierd. Blijkt op een gegeven moment dat er behoefte is om het eettentje tot 's avonds acht uur open te houden dan kunnen de tijden alsnog veranderd worden.






Brabant Magazine juni 2010

Opening station Maarheeze mijlpaal in historie

Het nieuwe station Maarheeze is zondag 13 juni officieel geopend door gedeputeerde Cora van Nieuwenhuizen. Voor het eerst in zeventig jaar stopte er weer een trein in deze gemeente. Als een 'Poort van Brabant' is het nieuwe station een enorme impuls voor de gemeente, het regionale bedrijfsleven en de reizigers die een alternatief over het spoor hebben gekregen.

Het bijzondere aan het nieuwe station in Maarheeze is dat het complex binnen een half jaar is gebouwd. Half januari kwam het startsein voor het project, dat in heel korte tijd afgerond moest zijn. Dit gebeurde onder de vlag van BrabantStad en met steun van de gemeente Cranendonck, NS, ProRail en de provincie Noord-Brabant die de helft van het totale investeringsbedrag (€ 3,7 miljoen) voor haar rekening nam.

Betere bereikbaarheid
Het OV-Netwerk Brabantstad, waarvan het station in Maarheeze onderdeel is, wil een samenhangend openbaar vervoersysteem in BrabantStad bereiken. De realisatie van het station nabij de A2 Eindhoven-Weert beperkt het autoverkeer en stimuleert het openbaar vervoer. Meer treinpassagiers betekenen een betere leefbaarheid en bereikbaarheid van Eindhoven én verder weg gelegen reisbestemmingen, zoals Utrecht en Amsterdam.

Volwaardig station
Het station Maarheeze is een volwaardig station met bushalte, fietsenstalling en Park- en Ridevoorziening. Er gaan twee stoptreinen per uur per richting rijden. Dankzij de nieuwe aanwinst zijn passagiers in zeventien minuten in Eindhoven. De rit naar Weert duurt slechts enkele minuten. De trein is daarmee een belangrijke aanvulling op het bestaande openbaar vervoer.

Op de valreep
Gedeputeerde Cora van Nieuwenhuizen kon de opening van het station nog op de valreep meemaken: "Ik ben vanaf het begin nauw betrokken geweest bij dit project en ben blij dat ik de eerste trein nu kan zien rijden."




Eindhovens Dagblad 21 juni 2010

'Tjoeke Tjoeke' is restauratie station Maarheeze

MAARHEEZE - "Noem het maar een mobiel restaurant", zegt Ronnie de Regter uit Budel. Hij knikt naar de chaletachige kraam op het parkeerterrein bij het station aan de Driebos in Maarheeze.

De Regter heeft meegeholpen om het 'mobiele restaurant' op zijn plek te krijgen. De kraam wordt uitgebaat door Germa van den Heuvel uit Budel. "We mogen de kraam nog niet permanent hier laten staan, maar we hebben die vergunning wel aangevraagd. Bovendien hebben we hier nog geen stroom. We halen de energie nu nog uit een aggregaat", vertelt de uitbaatster. Sinds vorige week maandag, de dag na de opening van het Maarheezer station, wordt de kraam dagelijks met een vrachtwagen vanuit Budel naar Maarheeze gebracht en 's avonds gaat de kraam weer retour.






EDTV 21 juni 2010

Station Maarheeze

Station Maarheeze is vorige week zondag feestelijk geopend. EDtv nam op een rustige maandagmiddag een kijkje op het nieuwste station van Nederland.






HAC weekblad 18 juni 2010

Eerste trein Maarheeze feestelijk binnengehaald

MAARHEEZE - In alle vroegte arriveerde zondag de allereerste trein in Maarheeze. Om 07:51 uur werd de volle trein met daarin de mensen achter de Stichting Station Maarheeze en een grote groep belangstellenden feestelijk binnengehaald. Daarmee is het nieuwe station 'Poort van Brabant' officieel geopend.

Naast de groep die vanuit Heeze de eerste trein nam, stond in Maarheeze een ontvangstcomité klaar. Het werd een feestlijke aangelegenheid op het station. Honderden geïnteresseerden kwamen een kijkje nemen in de loop van de ochtend. Om 10;51 uur hield de trein halt met daarin afgevaardigden van de gemeente, provincie, SRE en ProRail.






De Grenskoerier 16 juni 2010

Station Maarheeze geopend met veel mooie woorden en muziek

Scheidend gedeputeerde Cora van Nieuwenhuizen kan het nog net meemaken

MAARHEEZE - Cora van Nieuwenhuizen mocht als eerste door 'De poort van Brabant' stappen. Een symbolische poort die de naam van het spiksplinternieuwe station van Maarheeze droeg. Als gedeputeerde van Verkeer en Vervoer was zij degene die de opdracht kreeg om dit station te realiseren. En dat lukte getuige de feestelijke opening afgelopen zondag. Precies om 10.51 reed de trein het station binnen onder de muzikale klanken van 'naamgenoot' fanfare De Poort van Brabant. Het hele tafereel had iets oer-Hollands als uit een film van Bert Haanstra.

Eigenlijk was het niet écht de eerste trein. Er waren er al drie eerder geweest op die openingszondag. Maar een groep enthousiastelingen was 's ochtends om kwart voor acht al in Heeze ingestapt om met de enige échte eerste trein het nieuwe station binnen te rijden. Initiatiefnemer Frits van der Wiel mocht de champagnedoop doen onder toeziend oog van heel veel trotse Maarheezenaren die speciaal voor deze gebeurtenis extra vroeg uit bed waren gekomen.

Een paar uurtjes later stroomde het station echter pas helemaal vol. Rond tien uur verzamelde iedereen zich rond het podium waar ook de fanfare al had plaatsgenomen. Tijd voor de toespraken.

Als eerste Cora van Nieuwenhuizen. Zij is vanaf het begin betrokken geweest bij de lobby voor dit station. "Ik vind het geweldig dat ik deze opening nog kan doen als gedeputeerde", aldus de VVD-politica. Zij gaat namelijk binnenkort een van de 31 Tweede Kamerzetels van haar partij bezetten.

Harry Vorst van de Stichting Station Maarheeze benadrukt dat de stichting voorlopig blijft bestaan. Ze zien nog een aantal taken voor zichzelf weggelegd zoals het zogenaamd spoorboekloos treinvervoer: een trein per kwartier. Daarvoor zal in elk geval nog flink gelobbyd moeten worden.

Behalve mevrouw Van Nieuwenhoven waren ook andere vertegenwoordigers van de betrokken organisaties van de partij zoals de dames Frings en Herbert, respectievelijk van ProRail en de NS. Verder wethouder Mary Friers van Eindhoven namens het SRE.

Voor de gemeente mocht wethouder Bert Manders het woord voeren. Hij deed dat heel bescheiden door op te merken dat zijn rol in deze heel klein was geweest. Alle eer kwam toe aan zijn voorganger Frank Walkate. Natuurlijk refereerde hij ook nog aan het feit dat het station een burgerinitiatief was waarmee hij de complimenten maakte aan mensen als Frits van der Wiel en Ruud Liebregts die zich vanaf het allereerste begin zo enthousiast hebben ingezet.

Het was mevrouw Herbert van de NS die het station Maarheeze de 'puppy onder de stations' noemde. Een puppy die volgens Manders uit moet groeien tot een gezonden volwassen hond.

En nadat Pim Donkers 'Brabant' had gezongen was het feest. Behalve de fanfare waren er ook Toeternietoe en Dik d'r Neffe voor de muzikale oppeppers. De kinderen konden hun gezichtjes laten schminken, op de stoep krijten of op het springkussen uit hun dak gaan. Er was zelfgemaakte zult, ambachtelijk brood, puur-natuur sappen en andere drankjes en natuurlijk het gerstenat uit Budel. Het feest ging nog een hele tijd door en het nieuwe station, dat ligt er prachtig bij: met veel parkeerplaatsen, een taxi-standplaats en bushalte en verder alles keurig netjes aangelegd en beplant. Het is te hopen dat het zo blijft.






SP!TS 14 juni 2010

Na 72 jaar weer een trein

Door John Maes

Jaren lobbyde de Stichting Station Maarheeze keihard voor een station. Gisteren was het zover. Het Brabantse dorp is (weer) per spoor met de buitenwereld verbonden. "Nu nog een intercity."

MAARHEEZE – Eigenlijk begon het allemaal met de toen 18-jarige informaticastudent Ruud Liebregts (24), die met de trein naar Tilburg wilde. "De trein uit Weert hoefde alleen maar te stoppen, dacht ik." Het inmiddels afgestudeerde bestuurslid van de Stichting Station Maarheeze neemt na de officiële opening van het station bescheiden complimenten van dorpsgenoten in ontvangst. "Je houdt het vol door te blijven geloven."

Met de opening eindigde gisteren de queeste van het bestuur. Jarenlang lobbywerk, leveren tussen belangen, alle neuzen dezelfde kant op krijgen. Eerst lokaal, daarna regionaal en landelijk. "Stapje voor stapje verder in de keten", zegt bestuurslid Ad Schalk, directeur bij Philips. "We hebben Hanja Maij-Weggen (commissaris van de Koningin, red.) erachter gezet, zegt hij veelbetekenend. Saillant detail: de Kamerleden Willibrord van Beek (VVD) en Corien Jonker (CDA) komen uit Maarheeze.

Het dorp groeide en dus steeg de vraag naar mobiliteit. De roep om een station in 'Mares' leidde in 2004 tot de oprichting van Stichting Station Maarheeze. De gemeente Cranendonck (waar Maarheeze onder valt), de provincie Noord-Brabant, de regionale ov-autoriteit, NS en ProRail en Kamerleden werden benaderd. De parlementariërs Roemer (SP), Cramer (ChristenUnie), Jonker en Mastwijk (CDA) en Samson (PvdA) trokken schijnbaar eensgezind op.

Overigens ontbrak een businesscase niet aan de voorbereidingen, want ook in de 21e eeuw moet een station financieel rendabel zijn. Dat betekent in de praktijk dat het station niet meer in het centrum ligt, maar verplaatst is richting een industrieterrein in de buurt van de A2. Daar zouden de dagelijks 1000 vereiste passagiers willen in- en uistappen. "Wij houden ook erg van bussen, fietsen, brommers en zeker van auto’s", zegt NS-woordvoerder Meja op ’t Hoog. "Het voor- en natransport is erg belangrijk voor de NS."

Station Maarheeze werd al een keer eerder geopend, in 1913. Misschien ging het er toen wel ongeveer hetzelfde aan toe als gisteren. Een dorp dat uitloopt in zondagse kleren, toespraken van lokale en provinciale volksvertegenwoordigers en de Spoorwegen. met de fanfare, een dweilorkest, en tafels met lekkernijen van boeren uit de streek.

Veertig jaar geleden, in 1970, stopte er voor het laatst een goederentrein in station Maarheeze, dat niet meer rendabel bleek. Op 15 mei 1938 stapte er voor het laatst een passagier uit. Oud-wethouder Theo Vrijsen (78) ging een jaar daarvoor nog naar Eindhoven om met zijn moeder een matrozenpakje te kopen voor zijn Eerste Heilige Communnie. "Geweldig dat-ie weer rijdt."

Met zijn vader Willy zit Fons (9) in de allereerste stoptrein van woonplats Heeze naar de volgende halte Maarheeze, waar zijn grootouders wonen. Vader Willy is zo mogelijk nog meer opgetogen dan zijn zoontje. "Straks kun je alleen naar opa en oma.". Conducteur Marcel, uit Maarheeze, wilde speciaal deze rit werken. "Twintig jaar geleden had men het er al over." Boschenaar Jac Biemans, geboren Maarheezenaar, is de eerste passagier. De historicus moest er bij zijn. "Ongelooflijk dat de Stichting het heeft volgehouden."

Bestuursleden Schalk, Liebregts en Frits van der Wiel (tevens PvdA-raadslid) hebben meer snode plannen. "Hier begint het eigenlijk pas." Een pretpark, betere fietsverbindingen, een busstation, station Maarheeze moet de voorbode van meer zijn. Liebregts, met een twinkeling in zijn ogen: "Nu moet de intercity hier nog stoppen."






SP!TS 14 juni 2010

Nederland telt bijna 400 stations

AMSTERDAM - Een kleine vierhonderd stations telt Nederland. Maarheeze is nummer 384. De laatste jaren kwamen er jaarlijks ongeveer 3 à 4 nieuwe stations bij. Er zijn al jarenlang geen stations meer 'opgeheven'. Volgens de NS past Maarheeze in de dienstregeling van de stoptrein die er al reed. Er komen twee minuten reistijd bij. Dat betekent ook dat de betreffende stoptreinen iets minder lang in Eindhoven en Weert stilstaan. Er zijn geen gevolgen voor de intercity's tussen Eindhoven en Weert.






Omroep Brabant 13 juni 2010

Station Maarheeze in gebruik genomen






HAC Weekblad 11 juni 2010

Ruud Liebregts trots op 'zijn station Maarheeze'

Door Wesley Hegge

MAARHEEZE - Aanstaande zondag om 07:51 is het dan eindelijk zover: de eerste trein houdt halt op station Maarheeze. Een historische gebeurtenis waar de 24-jarige Ruud Liebregts 7 jaar voor geknokt heeft. Toen hij in 2003 ging studeren in Tilburg, stoorde de Maarheezenaar zich aan de toentertijd slechte afstemming van buslijn 173 op de trein in Eindhoven. Waarom geen station in Maarheeze, vroeg hij zich af. Hij ondernam actie, de Stichting Station Maarheeze werd in het leven geroepen en samen met de andere leden en betrokken inwoners uit Cranendonck heeft hij voor elkaar gebokst wat iedereen voor onmogelijk hield.

"We hebben er vanaf het begin in geloofd dat het station er zou komen. Dat het geen sprint, maar een marathon zou worden, werd ook al gauw duidelijk. Het werd uiteindelijk een marathon van zeven jaar", zegt Ruud Liebregts. Hij kan gerust de initiatiefnemer van het station genoemd worden, want het was de jonge Maarheezenaar die de eerste stap zette.

Het begon toen hij op de Universiteit van Tilburg ging studeren. Als 18-jarige moest hij met de bus naar Eindhoven om vervolgens met de trein verder te reizen. "De bus arriveerde vaak niet op tijd waardoor ik de aansluiting miste. Daardoor duurde de reis vaak erg lang. Een station in Maarheeze zou veel schelen."

Via internet kam hij in contact met Frits van der Wiel die op de PvdA-site over het station geschreven had. Samen besloten ze zich in te zetten voor de komest van een station in Maarheeze. Dat ging echter niet zomaar, zo bleek uit de pers. Het station paste namelijk niet in het scenario zoals de provincie Noord-Brabant dat voor ogen had waarbij enkel Eindhoven, Helmond, Den Bosch, Tilburg en Breda een extra station zouden krijgen.

Er was nog veel werk te klaren en er werd een bijeenkomst belegd waardoor de krachten gebundeld werden: Stichting Station Maarheeze werd in het leven geroepen. Een groep van vijf bestuursleden met allen hun eigen motivaties en specialiteiten. Vervolgens gingen zij aan de slag.

"We hebben iedereen, elke instantie die ook maar wat met het station te maken zou kunnen hebben, gebombardeerd met e-mails", zegt Ruud. "De provincie, SRE, maar bijvoorbeeld ook defensie, omdat de legerplaats om de hoek ligt." De eerste echte grote stap heeft Frits van der Wiel genomen toen hij bij de statencommissie van Brabant zich heeft uitgesproken voor het station. "Hij kreeg alle partijen mee", herinnert hij zich. "Dat is ook het moeilijkste geweest de afgelopen jaren: alle neuzen dezelfde kant in krijgen."

Hoewel hij als student begon met het plan voor een station in zijn woonplaats, kon hij dat goed combineren. "Als student ben je vrij flexibel. In de tussenuren, als ik geen college had, had ik tijd over om dingen te regelen. Daarbij was het een goede ervaring. Je krijgt inzicht hoe verschillende processen werken, het geeft je inzicht in het wereldje." Ondanks zijn jonge leeftijd, heeft hij zich altijd serieus genomen gevoeld door de verschillende instanties.

Of Ruud trots is? "Ja! Ik heb al veel reacties van mensen gehad die er erg blij mee zijn. Het heeft even tijd nodig voordat men eraan gewend is, mar ik ben ervan overtuigd dat het een succes wordt. Zo hoorde ik laatst van iemand dat die al een vouwfiets had gekocht die ze straks mee kan nemen in de trein. Ook kreeg ik e-mailtjes van mensen met de vraag of ze met de trein naar het Keverweekend kunnen komen."

Ruud blijft zich samen met de andere bestuursleden, Harry Vorst, Ad Schalk en Dick van Ommeren, de komende tijd inzetten voor het station. "In de toekomst willen we misschien de interciy hier laten stoppen. Ik weet dat het onrealistisch klinkt, maar dat leek ons plan voor een station jaren geleden ook."






De Grenskoerier 9 juni 2010

Eerste trein Maarheeze wordt druk

De bezettingsgraad van de eerste stoptrein tussen Eindhoven en Weert op zondag 13 juni zal uitzonderlijk hoog zijn. Dit is namelijk de eerste trein die op het nieuwe station Maarheeze zal stoppen.

Tot de eerste reizigers behoren onder andere de bestuursleden en aanhangers van de Stichting Station Maarheeze, die in 2004 begonnen met de lobby voor het station. “Wij stappen die ochtend om 7.44 uur op de trein in Heeze en zullen om 7:51 uur de eerste uitstappers in Maarheeze zijn”, zegt voorzitter Harry Vorst. De stichting heeft haar aanhangers uitgenodigd voor een ontbijt op locatie. Ondanks dat het vroeg is, worden meer dan vijftig mensen verwacht, waarvan de meesten ook met de trein vanuit Heeze zullen meegaan. “Maar dan is de trein nog lang niet vol, dus ook anderen kunnen mee met deze trein”, aldus Vorst.

De provincie Noord-Brabant, gemeente Cranendonck, SRE, NS en ProRail organiseren vanaf 10.00 uur de officiële opening van de 'Poort van Brabant'. Vanaf 10:15 uur worden deze partijen onder leiding van ceremoniemeester Leo van de Vorst geïnterviewd. Om 10:51 uur, bij binnenkomst van de trein uit Eindhoven, wordt het station officieel geopend. Daarna begint het feest. Een groot aantal streekboeren en ondernemers presenteren zich met diverse lekkernijen. Daarnaast zijn er tal van activiteiten voor de kinderen, waaronder een springkussen, een knutselhoek en de mogelijkheid om geschminkt te worden. Het feest, dat tot circa 14:00 uur duurt, wordt muzikaal opgeluisterd door dweilorkestjes en de fanfare. Tussen het centrum van Maarheeze en het station gaat een treintje rijden.

Gratis buurtbus
De buurtbusverenigingen verzorgen op zondag 13 juni tussen 9:30 uur en 14:30 uur gratis pendeldiensten vanuit Maarheeze, Soerendonk, Gastel en Budel naar het station Maarheeze. Buurtbusvereniging Someren-Maarheeze-Heeze (lijn 458) gaat rijden tussen Marishof (Maarheeze) en het station. Buurtbusvereniging Gastel-Leenderstrijp (lijn 455) gaat rondes rijden volgens de volgende route: Soerendonk - Gastel - (Gastelseweg) - Budel - (kerk - dr. A. Mathijssenstr. - Nieuwedijk) - Station Maarheeze - (Oranje Nassaulaan) - Soerendonk. Opstappen kan in principe op elk punt aan deze route.

Vanaf 13 juni verandert ook de dienstregelingen van de buurtbussen. Deze zullen niet op station Maarheeze halteren. Ook verandert de dienstregeling van buslijn 173. Deze sluit voortaan vanuit de richting Budel aan op de trein van en naar Eindhoven. Kijk op hermes.nl voor meer informatie.






Eindhovens Dagblad 5 juni 2010

Twee 'eerste treinen' bij station Maarheeze

MAARHEEZE - Zondag 13 juni stopt in Maarheeze de eerste trein op het nieuwe station aan de Driebos. Maar welke trein gaat straks de boeken in als de eerste trein die in Maarheeze stopt?

De officiële instanties zoals de gemeente, provincie, SRE, en Prorail vieren het openingsfeest van het station met de ontvangst van de 'eerste' trein uit Eindhoven die om 10.51 uur in Maarheeze aankomt. Dat blijkt echter pas de zevende trein te zijn: voor die tijd zijn er al drie treinen uit Eindhoven en drie treinen uit Weert in Maarheeze gestopt.

Voor de mensen van Stichting Station Maarheeze is dat reden om hun eigen 'eerste' trein te vieren. "Wij gaan met de mensen van de stichting echt met de eerste trein mee. We stappen om 7.44 uur op in Heeze en we zijn om 7.51 uur echt de eerste uitstappers in Maarheeze", aldus Ruud Liebregts, één van de initiatiefnemers van de stichting.

Aansluitend vieren ze de opening van het station met een ontbijt in het nabijgelegen gebouw van Solmar Tours. De officiële instanties ontvangen de bezoekers van de officiële opening om 9.45 uur. Vanaf 10.15 uur zijn er interviews en toespraken, om 10.51 uur komt de 'openingstrein' uit Eindhoven en vanaf 11.00 uur is er tot 14.00 uur feest op het terrein bij het station. Er rijdt onder meer een treintje tussen Maarheeze-dorp en station.






Eindhovens Dagblad 23 mei 2010

'Je mag trots zijn op dit station'

Door Jen Mansvelt

MAARHEEZE - Over drie weken stopt de eerste trein op het nieuwe station aan de Driebos in Maarheeze. Waar tijdens de strenge winter wel eens wanhopig naar die dichterbijkomende streefdatum werd gekeken, weet eenieder het nu zeker: die datum wordt makkelijk gehaald. De grote klussen zoals het verleggen van wissels, aanpassen van de spoorwegovergang en het aanleggen van een breed fietspad en de parkeerplaats zijn gereed. Nu rest 'slechts' wat afwerking.

Donderdag en vrijdag waren onderaannemers volop in de weer om de laatste puntjes op de i te zetten. Mensen van het bedrijf Streetfurniture uit Lopik zijn bezig om een wachtruimte van glas te voorzien en om bewegwijzering en infoborden te plaatsen. "Met als belangrijkste natuurlijk de plaatsnaam Maarheeze", lacht Harold van Beek. Hij vindt dat Maarheeze trots mag zijn op dit stationnetje: "Moet je eens kijken hoe mooi het in het landschap ligt. En kijk eens naar de parkeerplaatsen met al dat aangelegde groen", wijst hij vanaf perron twee. "De fietsenstalling ziet er ook geweldig uit. Er is hier genoeg ruimte on de fiets fatsoenlijk te stallen, dat is in de Randstad wel anders: daar is het vaak frotwerk", vindt Van Beek.

Stratenmaker Hans Feijen is bezig om perron één van tegels te voorzien. Nog een paar dagen en dan zijn wij klaar. Dan komt het hekwerk en later komen wij nog even terug om alles netjes af te werken." Hij vindt het een leuke klus, maar niet helemaal ongevaarlijk. "Wij werken vaak aan de rand van het perron en door onze machines horen we niet iedere trein aankomen. Soms schrik je toch wel van een vlakbij langszoevende trein.".

Voor reizigers van de nabijgelegen reisorganisatie Solmar Tours lijkt het station ook een aanwinst. Coby Rijkelijkhuizen en Jan Schouten uit Hillegom zijn regelmatige Spanjereizigers. "Nu zijn we in Haarlem door Solmar opgehaald en dat is natuurlijk nog idealer. Maar als we in de winter een maandje willen overwinteren is die service er niet Dan kunnen we mooi met de trein naar Maarheeze", zegt Rijkelijkhuizen. Het station wordt op 13 juni in gebruik genomen.






De Grenskoerier 21 april 2010

Poort van Brabant: klaar voor vertrek

Door Jesper Kuijpers

Eindelijk is het dan zo ver. Op 13 juni 2010 opent het nieuwe station in Maarheeze haar sporen. Het station neemt plaats in de dienstregeling tussen Eindhoven en Weert en krijgt zo een prominente status in het openbaarvervoer in de gemeente Cranendonck. Vanaf station Maarheeze ben je in vijftien minuten in Eindhoven en in zes minuten in Weert. De afgelopen zes jaar werd het burgerinitiatief door de stichting Station Maarheeze een groot succes.

Dat Maarheeze vroeger al eens een station had zal voor niemand een verrassing zijn. Omdat Maarheeze vanuit Limburg het eerste Brabantse station was, werd het al snel de `poort van Brabant' genoemd. In die tijd was het station echter niet sterk genoeg om voldoende reizigers en goederenvervoer te generen. Daarom werd het station voor 1938 al weer gesloten. "Ik denk dat er vanaf de jaren zestig tig pogingen zijn geweest om het station in Maarheeze nieuw leven in te blazen", vertelt Harry Vorst(70), de voorzitter van de stichting Station Maarheeze. "Vanaf die periode stond het station tijdens de verkiezingen bij elke politieke partij hoog in het vaandel. Maar er kwam helaas weinig van terecht."

Dit veranderde eind 2003. Ruud Liebregts (24) studeerde in Tilburg en vond die lange reistijd van Maarheeze naar de universiteit maar niks. Via een zoektocht op Google kwam hij bij het verkiezingsprogramma van de PVDA en Frits van der Wiel (54) terecht. Samen besloten ze zich in te zetten voor het station. In een provinciaal rapport over het openbaarvervoer in Brabant werd echter gesteld dat Maarheeze voorlopig niet in aanmerking kwam voor een nieuw station. Het station zou niet passen in het profiel dat men voor Brabantstad (Eindhoven, Helmond, Tilburg, Breda en Den Bosch) voor ogen had."Dat vonden wij natuurlijk te gek voor woorden. Het station kan de relatie tussen stedelijk gebied en het platteland enorm versterken. Denk ook maar eens aan de economische voordelen voor de regio. En dan kan het station ook nog eens de dagelijkse file op de A2 verminderen. Een unieke kans", weet Van der Wiel.

Oproep
Van der Wiel en Liebregts plaatsten onder andere een oproep in deze krant om inwoners van de gemeente Cranendonck aan te sporen tot actie. De oproep leverde vijfentwintig reacties (waaronder Harry Vorst) op van mensen die bereid waren moeite te doen voor het station in Maarheeze. Niet veel later was de stichting Station Maarheeze geboren. Al snel had de stichting in de gaten dat ze met nieuwe verfrissende invalshoeken moesten komen. "We besloten ons te focussen op de P+R (parkeren en reizen) functie van het station", vertelt Harry Vorst. Dit houdt in dat bijvoorbeeld mensen uit Budel hun auto bij het station in Maarheeze parkeren en vanaf daar verder met de trein verder reizen naar hun werk of bestemming. Door dit gegeven verhuisde het denkbeeldige station naar een andere locatie. Zo werd er afstand gedaan van de plannen om het station op de oude locatie aan de Stationsstraat te bouwen en werd de Driebos omarmd als nieuwe stationsplek. Hierdoor komt het station een stuk dichter bij de snelweg te liggen en kunnen ook bedrijven als Philips en Solmar gebruik maken van de spoorlijn.

Handtekeningen
Station Maarheeze begon zich als een inktvlek over de bevolking te verspreiden. Zo werden er in 2004 in Cranendonck bijvoorbeeld al ruim 7000 handtekeningen ten gunste van het station opgehaald. In juni 2006 werd er, na een uitgebreide lobby van de stichting, in de Provinciale Staten een motie aangenomen over station Maarheeze. Deze motie hield in dat het station er moest komen en dat de provincie de kar moest gaan trekken. Tot tevredenheid van de stichting werd er begin 2010, na tal van onderzoeken en oponthoud, met de bouw van het station gestart. "Ik denk dat ik 13 juni op de fiets naar Heeze ga en daar de trein naar Maarheeze pak", zegt Harry Vorst lachend. "Dan ben ik tenminste de eerste uitstapper."

Buslijn
Door de opening van het station in Maarheeze leek vooral het openbare busvervoer grondig gewijzigd te worden. Zo zou de directe buslijn 173 tussen Eindhoven en Leende verdwijnen. De NS had namelijk als eis gesteld dat de bus tussen Maarheeze en Eindhoven er 30 minuten langer over moest doen dan de nieuwe trein. Gelukkig voor alle busreizigers is er een oplossing gevonden. Buslijn 173 zal vanuit Weert naar Eindhoven blijven rijden. Tot Budel wordt de gebruikelijke route gevolgd. Vanuit Budel rijdt de bus echter voortaan rechtstreeks via de legerplaats naar het nieuwe station in Maarheeze. Na de haltes in Maarheeze worden Soerendonk, Leende en Eindhoven aangedaan. Van een verplichtte busverbinding Leende-Valkenswaard-Eindhoven is dus geen sprake.






Eindhovens Dagblad 6 april 2010

Legpuzzel 'Maarheeze' in 72 uur klaar

Door Tonny Peeters

MAARHEEZE - De druk staat er tijdens de paasdagen vol op bij de veertig medewerkers van ProRail. Binnen 72 uur moeten zij onder meer vier oude wissels nabij het nieuwe treinstation in Maarheeze vervangen en moeten zij het grind onder de rails zeven, zodat de rails stabieler ligt. Kees Uittenboogaard, bouwmaanger van ProRail, houdt alle werkzaamheden nauwkeurig in de gaten. "Dit is een dynamisch project waar alles in zit. Het spoor, de beveiliging etcetera. En dat moet allemaal in korte tijd gerealiseerd worden. Het is millimeterwerk. Het leggen van een nieuw spoor beschouw ik als een soort legpuzzel.".

Twee jaar geleden werd al gestart met de onderhandeling over het tijdstip van afsluiting van het spoor tussen Eindhoven en Weert. Volgens Uittenboogaard, zelf woonachtig in Maarheeze, wordt de afsluiting afgestemd met alle betrokken partijen. "Je kunt dit natuurlijk niet doen tijdens Bospop in Weert."

Ondanks de duidelijke omleidingsborden in de omgeving van het nieuwe station zijn er geregeld automobilisten die proberen de overgang bij de Driebos te passeren. Uittenboogaard snapt dat niet. Hij zucht zaterdagmiddag vooral diep als hij weer een automobilist ziet die voor de derde keer in korte tijd langskomt en zich weer moet omdraaien. "De borden zijn toch duidelijk genoeg!"

Op en rondom het spoor zijn intussen voortdurend veertig medewerkers van ProRail aan het werk. Drie dagen lang wordt er continu, in ploegendienst, aan het spoor gewerkt. Op zaterdagmiddag worden enkele bovenportalen uit de grond getrokken met een hijskraan. De vijftig jaar oude palen, waaraan de bovenleiding is bevestigd, staan midden op het geplande perron en moeten dus worden verwijderd. Een groot betonnen blok waarop de palen zijn bevestigd, wordt even op de rails gelegd. Dan gaat het even bijna mis als de kraanmachinist aan de kabels blijft hangen, maar hij wordt snel gecorrigeerd door zijn schreeuwende collega's die alles scherp in de gaten houden. Uittenboogaard waarschuwt even later ook de machinist nog dat hij moet uitkijken voor de nieuw aangelegde keerwanden van het perron. Het perron moet er immers tiptop uitzien tijdens de opening op 13 juni.

Even verderop wordt gewerkt aan het verleggen van de wissels. De oude wissels lagen deels tussen de perrons en dat brengt volgens ProRail te veel risico's met zich mee. Ook krijg je deze zaterdag een kijkje in vijftig jaar spoorweghistorie. Een gedeelte van het riviergrind - afkomstig uit de Maas - is al afgegraven, waardoor je onder het spoor kunt kijken. Alle werkzaamheden worden uitgevoerd met groot materieel, zoals bulldozers en kranen. Dat zorgt ook voor het nodige lawaai. De paarden in de nabijgelegen weide kijken echter nauwelijks op of om.

Maarheezenaar Uittenboogaard ziet alle werkzaamheden met plezier aan. "Het is toch mooi dat je een keer een project dicht bij huis hebt. Hiervoor zat ik twee jaar in Vlissingen. Ik word er in het dorp ook op aangesproken. Ze willen alles over het project weten."




De Grenskoerier 17 maart 2010
Pagina aangeboden door de Gemeente Cranendonck, provincie Noord-Brabant, ProRail, NS, SRE en het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.

'Het is een heel dynamisch project'

Bouwmanager Kees Uittenboogaard over de bouw van station Maarheeze

De bouw van het nieuwe Station Maarheeze is in volle gang. Verantwoordelijk voor de bouwwerkzaamheden op en bij het spoor is ProRail-bouwmanager Kees Uittenboogaard. Kees, zelf afkomstig uit Maarheeze, vertelt wat er bij het bouwen van een nieuw station komt kijken.

Wat is je rol binnen het betreffende project?
'Als bouwmanager ben ik verantwoordelijk voor de uitvoering van de werkzaamheden om het station te realiseren. Met de aannemer VolkerRail maak ik werkafspraken en controleer of ze de werkzaamheden uitvoeren zoals we afgesproken hebben. Ik ben geregeld op de bouwplaats om te zien hoe de werkzaamheden uitgevoerd worden of te kijken of er problemen zijn.'

Is dit project anders dan andere projecten, omdat het in je woonplaats plaatsvindt?
'Nee, ik beleef het niet anders dan andere projecten. Het is wel erg leuk en speciaal dat het in mijn woonplaats plaatsvindt. Dat gebeurt eigenlijk nooit en is ook wel praktisch. Nu pak ik de fiets om naar de bouwplaats te gaan. En even snel mijn gezicht laten zien, is een kleine moeite en levert veel informatie op.'

Waaraan is tot nu toe gewerkt?
'Op 16 januari jongstleden hebben we het startsein gegeven voor het project. We zijn daarna meteen buiten aan de slag gegaan. We hebben drie weekeinden waarin het spoor buiten dienst wordt gesteld, zodat de spoorse werkzaamheden uitgevoerd kunnen worden. Het eerste weekeinde hebben we gehad. Op 20-21 februari zijn de betonnen keerwanden naast het spoor gezet. Je krijgt nu al een idee hoe de perrons erbij komen te liggen. Verder hebben we een ingrijpende aanpassing aan de bovenleiding gedaan. Dit is noodzakelijk om plaats te maken voor het station.'

Wat staat er nog te gebeuren?
'In het paasweekeinde, 3 tot en met 5 april 2010, gaat het spoor voor de tweede keer buiten dienst. Dan worden er vier wissels verplaatst en vernieuwd. Dit is nodig omdat de huidige wissels deels tussen de perrons liggen. Verder wordt het spoor vernieuwd en verschoven, de bovenleiding weer aangepast en worden er nieuwe seinen geplaatst. In dit weekend zorgen we ervoor dat het spoor en de bovenleiding helemaal klaar zijn voor gebruik. In het laatste weekend (17-18 april) wordt de spoorbeveiliging in orde gemaakt. De aansturing van de seinen, wissels en overwegbeveiliging wordt getest en in dienst gesteld. Feitelijk kan er dan al een trein stoppen.'

Wat vind je van dit project?
'Het is een heel dynamisch project. Dit komt vooral door de strakke planning: er moet echt heel veel gebeuren in beperkte tijd. De technische aanpassingen aan het spoor en de bovenleiding zijn ingrijpend en complex, terwijl dat voor de buitenstaander niet of nauwelijks zichtbaar is. Uit het zicht van de reiziger wordt van alles geregeld om te zorgen dat het allemaal vlekkeloos verloopt. We gaan er natuurlijk voor zorgen dat 13 juni de eerste trein kan stoppen op Station Maarheeze!'

Hij kijk jij tegen het station aan als Maarheezenaar?
'Voor mijn werk ben ik veelal aangewezen op de auto om bouwlocaties te bezoeken. Mijn oudste dochter gaat over ruim een jaar studeren en dan is de trein natuurlijk een uitkomst. Onze andere twee kinderen zullen daarna wel volgen, denk ik. Een van mijn broers woont in Budel en werkt in Sittard. Hij overweegt zeker om de trein te gaan pakken straks. En zo zal het wel gaan: als de gelegenheid er is, dan zal die zeker worden benut. Ook door mij.'






Parel van Brabant 20 januari 2010

Officieel startsein bouw station Maarheeze

MAARHEEZE - De gemeente Cranendonck, de provincie Noord-Brabant, NS, Prorail en het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven hebben op 16 januari 2010 gezamenlijk het startschot gegeven voor de bouw van station Maarheeze. Als de werkzaamheden volgens planning verlopen kunnen reizigers dit jaar vanaf 13 juni van het station gebruik maken. Tweemaal per uur kunnen passagiers een trein nemen in de richting van Eindhoven of Weert.

Gedeputeerde Cora van Nieuwenhuizen van de provincie verrichtte samen met wethouder Frank Walkate van de gemeente Cranendonck, Erik van Merrienboer van het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven en directeur Ine Frings van ProRail de starthandeling. Zij onthulden op bijzondere wijze het bouwbord op de toekomstige locatie van het station. De starthandeling werd opgefleurd door een traditionele dans met Chinese leeuwen, die door hun kracht te tonen een symbolische impuls aan het station gaven.

Het nieuwe station wordt gebouwd vlak buiten de bebouwde kom van Maarheeze bij de overweg Driebos op bedrijventerrein Den Engelsman. ProRail bouwt daar twee perrons met een lengte van elk 205 meter. Ook komt er aan beide zijden een onbewaakte fietsenstalling met plek voor in totaal 160 fietsen. Verder komen er 24 fietskluizen en 4 OV-fietskluizen. De gemeente legt nog eens 75 parkeerplaatsen aan en er komen bushaltes.

Toegangspoort
Dankzij het nieuwe station is de trein voor de inwoners van de gemeente Cranendonck binnen handbereik. Met de trein zijn zij in 17 minuten in Eindhoven. De rit naar Weert duurt slechts enkele minuten. De trein is zodoende een belangrijke aanvulling op het bestaande openbaar vervoer. De eerste trein zal stoppen op zondag 13 juni.

Wethouder Frank Walkate: "Het station is voor de gemeente niet alleen belangrijk vanwege de keuzevrijheid die het biedt aan de reizigers, maar vooral het bestaan zet de gemeente op de kaart. Het is ook van belang voor alle ontwikkelingen die nog te gebeuren staan in Cranendonck en dan denk ik met name aan dagrecreatiepark Muzenrijk, het Duurzaam Industriepark Cranendonck en de recreatieve ontwikkelingen die wij voorstaan. Verder kan de P en R-functie (Parkeer en Reis) zorgen voor minder verkeer op de A2. Ook zal deze functie aan de gemeente meer bekendheid geven als toeganspoort tot Brabantstad".

In zijn toespraak ging Walkate ook in op het achterliggende traject. "Als je bedenkt dat er in de tachtiger jaren al is gewerkt aan een rapport om het station dat in 1938 gesloten is opnieuw in gebruik te nemen. Dan moeten wij ons toch heel gelukkig prijzen dat er 25 jaar later hier een station gebouwd wordt. En dat is alleen maar mogelijk geworden door de goede samenwerking van alle partijen, maar is vooral te danken aan het lobbywerk van de Stichting Station Maarheeze, die er een rotsvast vertrouwen in had dat het zou lukken".

Deze stichting startte in 2004 met de lobby voor een nieuw station in Maarheeze. Stichting Station Maarheeze is trots op het resultaat, maar is nog lang niet uitgedacht. Zo filosofeert voorzitter Harry Vorst over een intercity-station. "Ik zeg niet dat er hier morgen een intercity moet stoppen, maar nadenken over je toekomst kan geen kwaad. Je moet verder kijken en onvoorwaardelijk geloven in de zinnigheid van een project, zo is de stichting destijds ook ontstaan".

Werkzaamheden
De start van de bouw van het treinstation in Maarheeze had eigenlijk maandag 4 januari moeten plaatsvinden. De werkzaamheden ondervonden echter de nodige hinder van het winterse weer. Volgens René Vegter, woordvoerder ProRail Regio-Zuid, is de planning nog niet in gevaar. Vegter: "De vorst moet eerst uit de grond. We hebben echter voldoende ruimte om de streefdatum van 13 juni te halen".






De Grenskoerier 20 januari 2010

Officiële aanzet bouw station Maarheeze met Chinese Leeuwendans

MAARHEEZE - Bijna alle betrokken partijen trotseerden afgelopen maandag de winterse kou van Maarheeze. Cora van Nieuwenhuizen, gedeputeerde van de Provincie, Ine Frings (Pro Rail), Erik van Merriënboer (SRE) en Frank Walkate (gemeente) stonden naast de spoorwegovervang bij 't Tipke om in aanwezigheid van een grote groep genodigden het bord te onthullen dat de bouw van het station Maarheeze officieel maakt. Dat gebeurde onder luid tromgeroffel dat twee dansende Chinese 'leeuwen' begeleidde.

Vanwaar die leeuwen? Wethouden Walkate kondigde ze aan in zijn speech: "Binnenkort begint het Chinese nieuwjaar. Dit jaar wordt het Jaar van de Os. De os is een trekdier en staat dus voor vervoer. Die vergelijking gaat dus helemaal op met het station Maarheeze. Maar er is ook kracht nodig geweest om het allemaal van de grond te krijgen en die kracht wordt gesymboliseerd door de leeuw". Vandaar dus de kleurrijke Chinese 'leeuwen'die in de sneeuw voor de officiële openingsdans zorgden. Ine Frings van Pro Rail ging in dezelfde sfeer verder door te spreken over station Muuzerijk en de vergelijking met het komende carnaval verder door te trekken: "Evenals carnavalswagens gaan we met het station Maarheeze voor de eerste prijs".

"De Provincie wordt vaak gezien als een soort pinautomaat", merkte Cora van Nieuwenhuizen lachend op. Zij stelde echter dat die Provincie ook wel degelijk betrokken was bij de inhoudelijke totstandkoming van het station. De Provincie neemt de helft van de kosten voor zijn rekening. Pro Rail op haar beurt bouwt twee perrons en de fietsenstalling en de gemeente zorgt voor de noodzakelijke infrastructuur waaronder een grote parkeerplaats.

Heel gelukkig was SRE-vertegenwoordiger en wethoude van Eindhoven Erik van Merriënboer met de oplossing die met gevonden had voor buslijn 173. De lijn blijft in elk geval tot 2011 bestaan met als enige aanpassing dat men voortaan stopt bij het station Maarheeze. Omdat de NS uitgaat van een aantal van duizend passagiers per dag zal het SRE zorgen voor een financiële compensatie als dat aantal niet gehaald wordt.

Als het weer een beetje meezit en de vorst snel uit de grond is kan men beginnen met het grondwerk voor het station. Men hoop in juni van dit jaar het station te kunnen openen. Daarop werd door alle genodidgden het glas Kirr Royale geheven!






Eindhovens Dagblad 19 januari 2010

Directe lijn van Budel naar Soerendonk stopt

MAARHEEZE - De directe busverbinding tussen Soerendonk en Budel verdwijnt definitief. Na de ingebruikname van het treinstation Maarheeze kunnen mensen alleen nog met de buurtbus via Gastel naar Budel reizen. Overleg vorige week tussen de gemeente en het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE), verantwoordelijk voor het busvervoer in de streek, heeft niets aan deze situatie kunnen veranderen.

De SRE heeft een verzoek van Cranendonck om de directe verbinding te behouden van de hand gewezen. "In Soerendonk stappen maar enkele mensen in", aldus SRE-woordvoerder Theo Dijk. "Het is onze bedoeling om mensen uit Budel zo snel als mogelijk naar het station te brengen".

Buslijn 173 rijdt nu vanuit Weert via Dorplein en Schoot naar Budel. Vervolgens koerst Hermes via Soerendon, Maarheeze en Leende naar Eindhoven. Om het nieuwe station te kunnen bedienen, rijdt lijn 173 vanaf 13 juni vanuit Budel via de kazerne naar Maarheeze. Via de Neerlanden zet de chauffeur koers naar Soerendonk, om vervolgens via Strijp en Leende naar Eindhoven te rijden.

Volgens wethouder Frank Walkate (VVD, verkeer) van Cranendonck heeft de nieuwe dienstregeling een groot voordeel voor reizigers van Soerendonk naar Eindhoven. "Ze doen twintig minuten korter over de busrit naar Stratum", zegt hij.

De verbindingen tussen Eindhoven en Leende blijft overdag een halfuursdienst. De frequentie tussen Leende en Maarheeze is nog 'onderwerp van studie', meldt SRE'er Dijk. De bus tussen Maarheeze, Budel en Weert zal qua frequentie aansluiten bij de stoptrein: overdag om de dertig minuten.

In de oorspronkelijke afspraken rondom het station Maarheeze was afgesproken dat bussen een halfuur langer zouden doen over de rit naar Eindhoven. Met de NS is afgesproken dat de SRE bijbetaalt als er op werkdagen minder dan 1050 mensen in- en uitstappen bij station Maarheeze.






Eindhovens Dagblad 18 januari 2010

Station Maarheeze onder goed gesternte

MAARHEEZE - Terwijl op de achtergrond regelmatig een trein voorbij suist, doen de talrijk opgekomen bobo's van de provincie, SRE, gemeente, NS en Prorail zich zaterdag tegoed aan een kopje koffie in de ontvangsthal van Solmar Tours nabij de spoorlijn in Maarheeze.

Waar de vertegenwoordigers van de verschillende instanties elkaar waarderend toespreken voor hun inbreng bij de totstandkoming van het Maarheezer station, roemt wethouder Frank Walkate (VVD, verkeer) de rol van Stichting Station Maarheeze: "Zonder haar mateloze inzet en diverse ook ludieke acties zou het nooit zover gekomen zijn">

Na de koffie moet de groep naar buiten voor de onthulling van het bouwbord. Daar moeten ook de foto's door en voor de verschillende instanties gemaakt worden: ook wij waren erbij. Eenmaal buiten gaan de kragen omhoog. Er waait een koude wind over de open vlakte waar het station moet verrijzen.

"Het wordt een sober station, maar ik hoop toch dat er wachtruimtes komen, waardoor je droog en uit de wind staat, anders waai je hier weg", zegt iemand. Navraag leert dat daar aan gedacht is. Toch lijken de weergoden het station welgezind. Waar de zon de laatste tijd zich zelden liet zien, brak die net tijdens de openingshandelingen door het wolkendek. Als dat een teken mag zijn, dan is er een zonnige toekomst voor het station weggelegd. Ook wordt gerefereerd aan het Chinese Nieuwjaar, dat volgende week begint. Dat staat in het teken van de os, het werkdier dat veel gebruikt werd en wordt bij het transport van dieren en mensen. "Dat meot een goed voorteken zijn", vond Walkate.

Ruud Liebregts en Harry Vorst van Stichting Station Maarheeze bekijken met gepaste trots de officiële handelingen. Zit hun werk er na de vele acties en overleggen er nu op? "Nee, we blijven ons inzetten voor een goed openbaar vervoer in Cranendonck", zegt Liebregts. Stichtingsvoorzitter Harry Vorst vult met pretoogjes aan: "We gaan nu proberen er een intercitystation van te maken.".

Als de vraagsteller hem meewarig aankijkt of hij mogelijk voor de gek gehouden wordt, vult Vorst - nu serieuskijkend - aan: "Als je de P+R-functie van het station serieus neemt, moet de intercity er ook stoppen. Pas dan haal je veel verkeer van de A2", vindt hij. Vooralsnog is daar echter geen sprake van. De eerste trein, een stoptrein, stopt op 13 juni in Maarheeze.






Eindhovens Dagblad 1 januari 2010

Start bouw station Maarheeze

MAARHEEZE - Maandag 4 januari wordt gestart met de bouw van station Maarheeze. De bouwwerkzaamheden duren tot begin juni. Maandag wordt begonnen met grondverzet.

Aan de oost- en de westkant van de spoorlijn Eindhoven-Weert komt een perron. Voor beide perrons moet veel zand afgevoerd worden om plaats te maken voor geel zand. Daardoor zal er aan de Driebos veel bouwverkeer zijn ter hoogte van de spoorwegovergang. Prorail en de gemeente Cranendonck wijzen erop dat dit kan leiden tot stremmingen.

Autoverkeer wat niet per se gebruik moet maken van de Driebos wordt aangeraden een andere route te kiezen.

Uit oogpunt van de verkeersveiligheid worden scholieren die op de (brom-)fiets van Maarheeze naar Weert gaan aangeraden te kiezen voor de route via de Oranje Nassaulaan en het fietspad langs de A2. Veel scholieren fietsen nu via de Driebos naar Weert en moeten de spoorwegovergang oversteken.

Eind februari wordt de spoorwegovergang enkele dagen afgesloten. Als de bouw van het station met bijbehorende parkeerplaats en infrastructuur ten einde loopt, wordt ook het fietspad en de zandweg tussen Sneppendijk en Driebos enkele weken afgesloten. Zodra daar geen zwaar bouwverkeer meer rijdt, wordt het fietspad verlegd en verbreed.